Elina lähti juoksuvalmennukseen

Juoksutreenit

Elina lähti juoksuvalmennukseen – nämä asiat hän oppi kevään valmennuksen aikana!

Elina lähti juoksuvalmennukseen – nämä asiat hän oppi kevään valmennuksen aikana!”Joillekin juokseminen on helppoa ja luontaista, toisille ei. Kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Koska juokseminen on tehokas (ja tyylikäs!) tapa liikkua, olen aloittanut homman monta kertaa. Vaan ei ole auttanut edes mieluisan juoksutakin ja trikoiden hankkiminen, lenkkeily on aina tyssännyt alkuunsa. Ohjatuilla jumppatunneilla saan itsestäni irti vaikka kuinka, mutta lenkillä olin tottunut luovuttamaan kymmenessä minuutissa”, Elina kertoo.

Elina ei ole asiansa kanssa yksin. Monella juoksuharrastus on tyssännyt nimenomaan ensimmäiseen pariin kertaan, kertoo valmennuksen vetäjä Manu Tuppurainen, jolla on paljon kokemusta muun muassa kestävyysliikunnasta.

”Syy on useasti se, että aloitetaan liian lujaa. Mennään kertalaakista mukavuusalueen ulkopuolelle, jolla ei ole totuttu olemaan”, Tuppurainen sanoo.

”Kun intrassa mainostettiin alkeista lähtevää juoksuvalmennusta, päätin, että yritän vielä kerran, ja tällä kertaa tosissani. Kurssilla joko oppisin lenkkeilemään tai antaisin itselleni luvan luopua ajatuksesta kokonaan. Tavoitteeksi otin tunnin lenkin. Maratonit tai juoksutapahtumat eivät kiinnosta, vaan se, että voin halutessani liikkua tavalla, jota ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan”, Elina kertoo.

Elina osallistui  kahdeksan viikon juoksuvalmennukseen.

”Alku oli suunniteltu ovelasti: kahdella ensimmäisellä juoksuvalmennustapaamisella minulle ei tullut edes hiki – juoksimme niin vähän ja hitaasti. Oli voimauttavaa huomata, että itselle lähtökohtaisesti vaikea asia tuntuikin ihan helpolta”, Elina sanoo.

Valmentaja Manu Tuppuraisen mukaan tämä on juuri se ajatus, millä hyvää peruskuntoa lähdetään juoksuharjoittelussa rakentamaan. Edetään todella hitaasti, koska se on myös kunnon kehittymisen kannalta fysiologisesti ainoa oikea tapa – kehitetään peruskuntoa matalasykkeisellä treenillä ja nostetaan tehoja sitä mukaa kun kunto kasvaa – niin huippu-urheilijatkin tekevät. Lisäksi pienryhmävalmennuksessa tulee pientä ryhmän painetta – et halua luovuttaa, kun muutkaan eivät niin tee.

”Kahdeksan viikkoa myöhemmin viimeisellä tapaamiskerralla juoksimme tunnin lenkin. Se ei kuulosta kovin ihmeelliseltä saavutukselta, mutta minulle se oli. Juoksin ensimmäinen kertaa elämässäni tunnin yhteen menoon. Kilometrejä kertyi seitsemän ja puoli”, Elina kertoo.

Tunnin tai jopa pidemmän lenkin juokseminen oikeanlaisessa valmennuksessa ja harjoittelussa kahdeksan viikon treenin jälkeen on aivan mahdollista, muillekin kuin Elinalle. Juoksuvalmennuksessamme on tietynlainen tulostakuu – kun noudattaa valmennukseen liittyviä harjoitusohjelmia, pitkä lenkki onnistuu kaikilta, lähtötasoon katsomatta, Tuppurainen vakuuttaa.

”En oppinut rakastamaan juoksemista, mutta kaikenlaista muuta hyödyllistä kyllä. Esimerkiksi sen, miten käsittämättömän hitaasti täytyy aloittaa. Totta kai tiesin, että niin on, mutta on eri asia tietää ja toteuttaa. Jos aikoo aloittaa lenkkeilyn nollasta, parhaat vinkkini ovat tässä: mene alkeiskurssille ja hanki urheilukello, josta voit seurata sykettäsi. Monesti sanotaan, että kävelylenkkeily on yhtä tehokasta kuin hölkkä, mutta ainakaan minun kohdallani se ei pidä paikkaansa. Juostessa sykkeeni huitelee ihan eri lukemissa kuin kävellessä, vaikka hölkkäisin kävelyvauhtia”, Elina toteaa.

Sykeohjattu harjoittelu on tärkeää nimenomaan kunnon kehittymisen kannalta – emme saa juosta siis liian kovaa. Harjoittelu onnistuu myös ilman kallista urheilukelloa, niksit oman kehon tunnistamiseen opetellaan myös Coach4me:n juoksuvalmennuksessa.

”Sykkeiden seuraaminen tuo lenkkeihin hauskaa sisältöä ja auttaa pysymään peruskestävyyttä rakentavalla sykealueella. Seuraava tavoitteeni onkin melkein säälittävän maltillinen: kyetä tekemään tunnin lenkki keskisykkeellä 135–140. Sitä seuraava tavoite voisikin sitten liittyä vauhtiin. Sen myötä pääsisi miettimään jo askeltekniikkaa ja muita vähän edistyneemmille juoksijoille tarkoitettuja juttuja.”

Juoksuharjoittelu on pitkäjänteistä tekemistä eikä kahdeksan viikon juoksuvalmennuksessa kenestäkään tule vielä maratoonaria, koska kunto kasvaa vain säännöllisellä ja pitkäjänteisellä tekemisellä.

”Pienryhmävalmennuksestamme saa kuitenkin erinomaiset perusteet ja vinkit siihen, kuinka jatkaa harjoittelua vaikka omatoimisesti, esimerkiksi kohti puolimaratonia”, Manu Tuppurainen vakuuttaa.

Asiakaskokemuksia

Valikko